Systems Thinking : The Leaders Summit
Vorige week was er een grote bijeenkomst in Milton Keynes, Engeland over systeemdenken in verschillende Engelse bedrijven. Op overtuigende wijze presenteerden bedrijven zelf hoe ze met de nieuwe methode tussen 20 tot 50% op hun kosten hebben kunnen besparen. Tegelijkertijd realiseerden ze een hogere klanttevredenheid en kregen ze er een positieve cultuurverandering gratis bij!
Wie?
Diverse bedrijven waren aanwezig. Uit de financiële sector (een bank en een verzekeringsmaatschappij), gemeentes (Portsmouth, Stockport, East Decon, Stoke on Trent), een vrijwilligersorganisatie en een ziekenhuis. Allen lieten ze vergelijkbare verbluffende resultaten zien. Let op het waren de klanten zelf aan het woord!
Wat hebben ze gedaan?
Door op een andere manier te kijken naar de eigen processen. Door als management te richten op waar het werkelijk om gaat, namelijk het werk dat voor de klant waarde heeft. Veel processen, afdelingen en managementlagen worden soms gecreëerd die geen waarde toevoegen, als men het vanuit de klant bekijkt. Ze hinderen eerder de snelheid en de kwaliteit van het leveren van de diensten. Deze veranderingen vereisen een fundamenteel herontwerp van de organisatie en van de rol die het management daarin speelt. Focus op het werk en op de klant. Richt u niet op kosten en controle dat is de weg naar meer bureaucratie. Targets helpen ook niet, ze hinderen in de samenwerking en werken of neutraal op de motivatie of demotiverend. Richt op metingen waar het de organisatie echt om gaat: waarvoor ze in het leven is geroepen.
Was het makkelijk?
Nee, voor veel van de organisaties was het een lange weg om te gaan, maar uiteindelijk staan ze er nu zoveel beter voor dat het voor hen duidelijk is dat er geen weg terug is.
Methode van de toekomst?
Ja, dit zie ik zeker als de methode waarmee bedrijven zich in de komende jaren gaan transformeren. De resultaten spraken zo voor zich, dat bedrijven die achterblijven dermate concurrentienadeel zullen ervaren dat ze wel mee moeten om te overleven.