Koffie zegt meer over een bedrijf dan u denkt
Wees eerlijk: hoe is de koffie bij u op kantoor…lekker? In heel Nederland is koffie niet zelden een heet hangijzer. De kwaliteit van de koffie op de Nederlandse kantoren loopt mijlenver uiteen. En dat zegt veel over een onderneming. En over respect voor medewerkers en gasten. Maar vooral over inzicht in de waarde van contacten tussen collega’s.
Geen getreuzel
Soms komt de koffie binnen drie seconden in je bekertje. Die is meestal niet lekker. Waarom kiest een organisatie voor een dergelijk systeem? Het is goedkoop en men verwacht dat er koffie aanwezig is. Simpel. We hebben toch gedaan wat er gedaan moest worden? Maar die koffie vindt niemand lekker. Toch vreemd: waarom slechte koffie schenken? Tja, we hebben gekozen voor dit type apparaat omdat de doorloopsnelheid twee seconden sneller is dan die van de concurrent. Dan gaat men sneller weer aan het werk. Het gaat daar dus niet om lekkere koffie maar om het voorkomen van getreuzel en gezelligheid bij het koffieapparaat. Snel terug naar de werkplek, dat is het devies. Het is een argument dat wordt genoemd bij de keuze voor een systeem. De overweging om te kiezen voor razendsnelle doorloopkoffie zegt veel over hoe er wordt gedacht over meer zaken dan alleen koffie.
Lollige barista
Gelukkig zijn er genoeg organisaties die gewoon goede koffie schenken zonder al te veel poespas. Uitschieters zijn er ook: organisaties met de meest fantastische apparaten. Dat valt dan ook meteen op. Italiaanse design koppen en schotels, speciale honing en andere flavours voor in de koffie. Vaak zie je op meer punten binnen zo’n organisatie een keuze voor betere kwaliteit. Dan zie je ook meer blije gezichten.
Blije gezichten
Wat wij willen weten: wat zijn de overwegingen om te kiezen voor snelle troep of kwaliteitskoffie? En wat zijn de effecten van die keuze? Zowel op de medewerkers als op de mensen die daar als gast komen. Hoe ervaart men de koffie? Wordt men blij van een snelle bak? Of speelt er meer en gunnen we onze medewerkers goede koffie? Herkent u deze gedachtegang? De Nederlandse koffiecultuur dwingt ons erbij stil te staan. Wij drinken gemiddeld 4,4 kopjes per dag en dat is meer dan bijvoorbeeld de Italianen met 3,6 kopjes. Daarmee zijn wij de grootverbruikers van Europa. Dus vergeet nooit hoe belangrijk koffie is voor het humeur van uw mensen. Als u denkt dat de koffie beter kan, denk dan ook eens aan de blijere gezichten die u erbij krijgt.
Visitekaartje
Leveranciers van koffieautomaten reppen van ‘beleving’ en gastvrijheid. ‘Beleving’… wat is dat toch? Is dat de juiste kop koffie op het juiste moment? Een warm welkom en een glimlach maken het verschil. Koffie geeft inspiratie voor werk, zeker een speciale koffie als espresso, latte macchiato of cappuccino. Goeie koffie krijg je van werkgevers die hun medewerkers iets extra’s gunnen. Daar zijn uiteraard investeringen voor nodig. Het gevolg: een hogere medewerkerstevredenheid. Bovendien is goede koffie een visitekaartje naar gasten en bezoekers. De koffieplek wordt meer dan een inspirerende en sfeervolle plek waar medewerkers zich kunnen opladen en gasten genieten van goede koffie. Een plek waar collega’s elkaar ontmoeten. Er zijn zelfs systemen die uitnodigen zelf als barista op te treden. Via de interface op het apparaat kan iedereen zelf zijn favoriete koffie maken. Net zoals in hippe koffiebars waar vaak duurzaamheid een rol speelt. Men wil rekening houden met de effecten op mens en milieu. Door gebruik van energiezuinige materialen als LED-verlichting en gerecyclede en 100% biologisch afbreekbare materialen voor de bekers.
Koffie trends
Denk nu eens na: wat zijn overwegende factoren voor uw bedrijf –naast prijs en smaak- om een bepaalde machine en koffie aan te schaffen? En wat zegt dit over u?