Innovatie & Inspiratie bij Koppert Cress
Tussen alle felle witte lichten van de kassen in het Westland vallen ineens enkele fel roze-paars gekleurde kassen op. Hier is Koppert Cress gevestigd, een bedrijf dat boordevol zit met inspiratie en innovatie, gericht op de toekomst. Inspiratie voor een product van hoge kwaliteit en originaliteit als resultaat van een zoektocht naar nieuwe onontdekte smaken in het culinaire landschap, geleid door Rob Baan. Innovatie in het productieproces vanwege de LED-verlichting in de kassen die besparingen in elektriciteitsgebruik opleveren van 90%.
Cress = zaailingen van unieke planten
Het bedrijf maakt diverse soorten cressen die qua smaak uiteenlopen van mosterd, knoflook, oester, broccoli naar hete chili. Sommige cressen geven een uiterst interessante smaakervaring die je mond beroeren met tintelende prikkelingen en alle smaakpupillen even op scherp zetten. Deze cressen worden door vele topkoks vanuit de hele wereld gewaardeerd en gebruikt. Koppert Cress groeit met 20% per jaar. Hoe doen ze dat?
Pull-strategie
De eindklanten voor Koppert Cress zijn topkoks van over de hele wereld. Aan hun creaties geven de cressen van Koppert met hun speciale smaakkwaliteiten net dat ietsje meer. Maar hoe zorg je ervoor dat de cressen van Monster naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk komen? Begin bij de topkok en vraag waar hij zijn inkopen doet. Ga naar deze lokale speler en vraag waar hij zijn inkopen doet. Ga naar de regionale speler en vraag waar hij zijn grote inkopen doet en uiteindelijk kom je terecht bij een grote speler in het Westland. Wanneer je de route vanuit de andere kant bekijkt biedt dat de lead naar een salestraject voor deze speler. Genereer dus een “pull” vanuit de eindklant want hij trekt zijn bestelling als het ware door de logistieke keten heen. Ga niet leuren bij de grote jongens terwijl er nog geen vraag is (push-strategie).
Weet wie je klanten zijn en co-creatie
Om klanten optimaal te kunnen bedienen wil je eerst met ze in contact komen. Hoe bereik je dat? Door datgene in huis te hebben waar zij echt interesse in hebben (wederom pull-waarde genereren). Koppert Cress heeft de Ferrari onder de keukeninstallaties naar Monster gehaald (de Molteni Podium IV, waarvan slechts vier exemplaren bestaan). Ze nodigt koks uit om gezamenlijk te gaan koken, te proeven, nieuwe gerechten te creëren en dat allemaal in een sfeer en omgeving die stijl en wereldklasse uitstraalt. Op de website is duidelijk te zien hoe ze over hun klanten denken: "Koks zijn onze klanten, koks zijn onze inspirators en onze counterpartners. Via de handel willen wij in onze keuken hun inspiratie prikkelen."
Innovatie en duurzaamheid
Ook het productieproces is innovatief ontworpen met als oogmerken een grote efficiëntie en een geringe belasting van het milieu. De energie voor de groei van de cressen is afkomstig van LED verlichting, hetgeen een besparing oplevert van 90% van de elektriciteitskosten, vergeleken met het gebruik van gloeilampen. Daarnaast wordt de overtollige warmte die in de zomer wordt geproduceerd ondergronds opgeslagen zodat die in de winter weer kan worden aangesproken om de kassen op temperatuur te houden.
Geïnteresseerd naar meer? zie Koppert Cress