Training Krachtig Implementeren
Alles is perfect uitgedacht, vele mooie oplossingen en producten zijn klaar. Echter... de rest van de organisatie weet nog niet wat ze te wachten staat en zit niet op deze verandering te wachten. Hoe ga je hier mee om? Had je wellicht mensen van te voren hierbij kunnen betrekken? Hoe kun je je ideeën het beste overgedragen?
Voor deze situaties heeft Inproas een succesvol reflectie- en trainingsprogramma op maat bij één van haar klanten ontwikkeld: de training Krachtig Implementeren. Door deze drie dagen training in theorie, praktijk en oefeningen blijken de deelnemers beter in staat om de organisatie te mobiliseren voor veranderingen.
Probleemstelling: veel implementaties maar hoe effectief?
In het voortraject van het ontwikkelen van de training keken Inproas en de betrokken afdelingen naar de huidige implementatiewijze. Kernachtig kwam die op het volgende neer: Een klein projectteam binnen de afdeling bedenkt een oplossing die de implementatiegroep, na enig perfectioneren, vervolgens grootscheeps implementeert, "uitrolt in de organisatie". De verwachting van het projectteam was dat na één presentatie het gedrag van een grote groep mensen verandert. Deze werkwijze leidde tot veel powerpoints, maar weinig retentie. De weerstand die hierop vaak ontstond labelde de groep als "niet willen", "dwarsliggen" en "luiheid". De mensen in de organisatie voelden zich echter niet betrokken; het was geen gezamenlijk gedragen project. De brengers leken van mening dat een implementatie geslaagder was naarmate er minder weerwoord werd geboden en naarmate er minder vragen kwamen.
Essentie van de training
Krachtig Implementeren is van meet af aan toepassingsgericht en ingebed in de organisatie. Er is een voortraject waarbij de organisatie direct wordt betrokken en er is een nazorgtraject om vragen en problemen rond de implementatie gezamenlijk te behandelen. Weerstand wordt niet gezien als ‘niet willen’, maar als potentiële energie van betrokken medewerkers die nog niet precies weten wat er van hen wordt verwacht.
Presentaties hebben een plaats in de training. Er worden hier wel hoge eisen aan gesteld. De hoeveelheid, de structuur, de lengte en vooral de afstemming op de doelgroep moeten expliciet gecontroleerd zijn.
Aanpak: Drie trainingsdagen voor alle betrokkenen
Deelnemers aan de training kwamen uit alle lagen van de organisatie, die met Implementeren te maken hebben. Dit zorgde voor gemengde groepen waarin ook veel ervaringen konden worden uitgewisseld. Deelnemers kregen een persoonlijke intake vooraf en een tussentijdse coaching. Het programma bestond uit een mix van theorie, oefeningen en praktijksituaties. Onderwerpen die aan bod kwamen:
a. Didactiek & Presenteren: Hoe breng je informatie over?
b. Implementeren: Welke methoden heb je?
c. Weerstand: Wat is het? Hoe ga je er mee om?
d. Stijlen van veranderen: Welke beheers je? Van welke kun je iets leren?
Resultaat: betere implementaties met meer aandacht voor nazorg en borging
De trainingen, inclusief voortraject en nazorg, werden zeer goed beoordeeld (zie kader). Al snel nadat de eerste groepen de training hadden gevolgd kwamen er geluiden terug uit de organisatie: de presentaties waren beter, filmpjes werden toegepast en de projectmanagers gaven meer aandacht aan het voor- en natraject van hun implementaties.
Rol Inproas: verzorgen trainingen en optreden in de organisatie
Naast het verzorgen van de training zorgde Inproas er ook voor dat daar waar conflicten optraden naar aanleiding van de nieuwe werkwijze uitleg werd gegeven in de organisatie waarom een verandering noodzakelijk was (ook dus aan diegenen die de training nog niet hadden gehad). Tot een half jaar na elke trainingsgroep konden deelnemers Inproas benaderen voor het beoordelen van presentaties, beoordelen van implementatieplannen, ondersteunen bij moeilijke gesprekken en voor het geven van korte presentaties in overleggen.
Voor deze situaties heeft Inproas een succesvol reflectie- en trainingsprogramma op maat bij één van haar klanten ontwikkeld: de training Krachtig Implementeren. Door deze drie dagen training in theorie, praktijk en oefeningen blijken de deelnemers beter in staat om de organisatie te mobiliseren voor veranderingen.
Probleemstelling: veel implementaties maar hoe effectief?
In het voortraject van het ontwikkelen van de training keken Inproas en de betrokken afdelingen naar de huidige implementatiewijze. Kernachtig kwam die op het volgende neer: Een klein projectteam binnen de afdeling bedenkt een oplossing die de implementatiegroep, na enig perfectioneren, vervolgens grootscheeps implementeert, "uitrolt in de organisatie". De verwachting van het projectteam was dat na één presentatie het gedrag van een grote groep mensen verandert. Deze werkwijze leidde tot veel powerpoints, maar weinig retentie. De weerstand die hierop vaak ontstond labelde de groep als "niet willen", "dwarsliggen" en "luiheid". De mensen in de organisatie voelden zich echter niet betrokken; het was geen gezamenlijk gedragen project. De brengers leken van mening dat een implementatie geslaagder was naarmate er minder weerwoord werd geboden en naarmate er minder vragen kwamen.
Essentie van de training
Krachtig Implementeren is van meet af aan toepassingsgericht en ingebed in de organisatie. Er is een voortraject waarbij de organisatie direct wordt betrokken en er is een nazorgtraject om vragen en problemen rond de implementatie gezamenlijk te behandelen. Weerstand wordt niet gezien als ‘niet willen’, maar als potentiële energie van betrokken medewerkers die nog niet precies weten wat er van hen wordt verwacht.
Presentaties hebben een plaats in de training. Er worden hier wel hoge eisen aan gesteld. De hoeveelheid, de structuur, de lengte en vooral de afstemming op de doelgroep moeten expliciet gecontroleerd zijn.
Aanpak: Drie trainingsdagen voor alle betrokkenen
Deelnemers aan de training kwamen uit alle lagen van de organisatie, die met Implementeren te maken hebben. Dit zorgde voor gemengde groepen waarin ook veel ervaringen konden worden uitgewisseld. Deelnemers kregen een persoonlijke intake vooraf en een tussentijdse coaching. Het programma bestond uit een mix van theorie, oefeningen en praktijksituaties. Onderwerpen die aan bod kwamen:
a. Didactiek & Presenteren: Hoe breng je informatie over?
b. Implementeren: Welke methoden heb je?
c. Weerstand: Wat is het? Hoe ga je er mee om?
d. Stijlen van veranderen: Welke beheers je? Van welke kun je iets leren?
Resultaat: betere implementaties met meer aandacht voor nazorg en borging
De trainingen, inclusief voortraject en nazorg, werden zeer goed beoordeeld (zie kader). Al snel nadat de eerste groepen de training hadden gevolgd kwamen er geluiden terug uit de organisatie: de presentaties waren beter, filmpjes werden toegepast en de projectmanagers gaven meer aandacht aan het voor- en natraject van hun implementaties.
Rol Inproas: verzorgen trainingen en optreden in de organisatie
Naast het verzorgen van de training zorgde Inproas er ook voor dat daar waar conflicten optraden naar aanleiding van de nieuwe werkwijze uitleg werd gegeven in de organisatie waarom een verandering noodzakelijk was (ook dus aan diegenen die de training nog niet hadden gehad). Tot een half jaar na elke trainingsgroep konden deelnemers Inproas benaderen voor het beoordelen van presentaties, beoordelen van implementatieplannen, ondersteunen bij moeilijke gesprekken en voor het geven van korte presentaties in overleggen.
QUOTE's Deelnemers:
“Ik ben bewust geworden dat implementeren toch echt meer is dan alleen een presentatie.”
"Ik ben gaan inzien dat je beter kunt houden van weerstand."
"Je hebt weerstand nodig om stappen te maken."
"Je ziet met deze training echte veranderingen in de organisatie van hoe we met implementeren omgaan."
"Zeer nuttige training met combi theorie, praktijk en zinvolle opdrachten om de organisatie erbij te betrekken."
In 2015 en 2016 zijn in totaal 12 groepen met elk gemiddeld 10 deelnemers getraind. De gemiddelde beoordeling voor trainer en inhoud was een 9 op een schaal van 1-10!